Polischef misstänkt för våldtäkt

23kommentarer

Det pågår spekulationer på allra högsta nivå just nu. Jag menar verkligen på allra högsta nivå.

Nyhetsartiklar börjar sippra ut om att en före detta polischef sitter anhållen som misstänkt för våldtäkt. Dessutom för förberedelser till grov våldtäkt mot barn, det står inte om det är flickor eller pojkar eller bådeoch, vid tre tillfällen under januari i år. Jag erinrar mig någon undersökning som kom under förra året om att det vanligaste brottet som poliser gjorde på sin fria tid, var just brott som har med våld mot kvinnor att göra. Även om det är väldigt ovanligt att just poliser begår brott.

Det finns fler ingångar i denna historia som gör det ännu mer smärtsamt. Den som nu är anhållen är tydligen mycket känd för att har varit runt i Sverige och utomlands och föreläst om jämställdhet, betydelsen av kvinnor som chefer, vådan av sexuella trakasserier och mobbing på arbetsplatser och inte minst om män och härskartekniker. Det är inte många polischefer som stämmer in på den beskrivningen. Är det den jag anar, är det en man som jag vid flera tillfällen föreläst vid samma tillfälle som. Jag har också vid ännu flera tillfällen lyssnat på honom, bara för att lära mig mer. Även om jag också varit kritisk mot honom då jag inte tycker han bottnar helt i genusfrågorna.

Just nu funderar jag med både själslig och fysisk smärta på vad detta gör för den fråga som är så viktig för oss som tycker det är viktigt att män är med och utvecklar jämställdhetsfrågan. Det är många tankar som passerar. Den tanke som dock griper mig mest är att hela den här historien kan leda till så många underligheter. Redan nu finns det kommentarer på sidor där man är motståndare till feministiska frågor, som är under all kritik.

Jag tänker också på att det är ännu mer viktigt att vi kommer fram med våra frågor. Frågor om män och maskulinitet, våld och könsnormer behöver diskuteras. Inte minst inom yrken där vissa former av maskulinitet nästan ses som en förutsättning för yrket – såsom till exempel inom polisen och försvaret. 

Men det är också viktigt att inte döma denna man innan rättegången är avklarad. Visserligen har spaning pågått länge och mycket talar för att åklagaren har gjort ett riktigt beslut. Det är också viktigt att inte döma personen i fråga, utan som jag menar att vi alltid måste göra, fördöma de gärningar han gjort. Men allt som oftast är det ju samma sak när det handlar om en vuxen person. Jag kan också tänka mig in i hans funderingar just nu, vilken katastrof som han faktiskt själv är ansvarig för. Vilken katastrof det måste vara för hans fru och barn och andra anhöriga. Jag tänker också på flickorna som han han har utnyttjat. Men jag kan inte heller sluta tänka på om hela historien är uppdiktad. Blir det mindre katastrofalt i så fall? Jag vet inte det.

Ja, som ni märker är jag mycket förvirrad just nu. Låt mig vara det en stund till?

23 kommentarer

Gonzo

27 Jan 2010 15:52

"Den som nu är anhållen är tydligen mycket känd för att har varit runt i Sverige och utomlands och föreläst om jämställdhet, betydelsen av kvinnor som chefer, vådan av sexuella trakasserier och mobbing på arbetsplatser och inte minst om män och härskartekniker"



Vem är förvånad?



Jag har alltid varit misstänksam mot män som är feminister, jobbar för "jämställdhet" och har annamat feministers genusteorier och "härskar" ideer.

Män som njuter av kvinnors gunst upphöjda över allt misstänkt pga dom är ju feminister och rör sig i dom rätta kretsarna. Peka finger och ondgöra sig över oss vanliga män. På så viss kommmer dom undan med sitt svineri.



Jo jo i dom grumligaste vattnen finns dom riktiga svinen.

Karro

27 Jan 2010 20:03

Tack Tomas för en reflektion. Det här känns ju tragiskt och upprörande för många och man undrar just vad det kommer att betyda. För något kommer det väl troligen att betyda, för de poliser som arbetar med jämställdhet, för män som arbetar med jämställdet. Jag funderar på om det också brer på pedofilskräcken eller en misstänksamhet mot män i klassiskt kvinnliga områden.

Aktivarum

28 Jan 2010 06:39

Lite Fakta från Admin:



Det är ingen riktig polis utan en låtsaspolis (polisjurist) som framför allt är känd manlig radikalfeminist och genusfanatiker som använder genuskompetens för att smila sig hos damerna.



Riktiga poliser avskyr karln och kallar honom "kapten klänning" just för att han inte kan polisarbete utan bara genussvamla och förakta "mansnormer" som imponerar på politiker.



"Det är inte många polischefer som stämmer in på den beskrivningen"



Nej just det, och ändå färre som man ser stå och snacka ihop sig med Lars Einar Engström vars affärside är att erkänna vilket svin han varit. Men jag har aldrig svinat mig som Engström och jag har heller inte jagat 14 åriga tjejer på nätet som klänning.



http://aktivarum.wordpress.com/2010/01/28/polisens-genusforelasare-misstankt-for-valdtakt/



Gonzo

28 Jan 2010 12:54

"Polischefen var nästan besatt av jämställdhet"



"Han var nästan besatt och höll ständigt på med sina kurser som alla skulle gå."



Jag säger det igen. VEM är förvåndad?? Manliga feminister, Herregud.



Spela tupp i hönsgården och leker jämställda när dom i själva verket besitter en vidrig kvinnorsyn.

Även vidrig manssyn för den delen.



http://www.expressen.se/Nyheter/1.1860599/leif-gw-persson-polischefen-var-nastan-besatt-av-jamstalldhet

Anonym

29 Jan 2010 09:01

Fin blogg Tomas.

En kommentar till diskussionen här. De män som engagerar sig för jämställdhet för att "spela tupp i hönsgården" och "njuta av kvinnors gunst" finns absolut. Visst. Som inom alla områden. Vi lever i ett patriarkat, ingenting förvånar mig längre. Men problemet är inte skillnaden mellan "svinen" och "vanliga män" utan att alla män är delaktiga i patriarkatet, manssamhället, genusordningen eller vad vi nu vill kalla det. Därför måste vi alla protestera mot det. Oavsett yrke och titel. Vi kan börja med att fördöma alla former av sexuellt ofredande som vi män står för, oavsett i vilka korridorer de inträffar.

Fredric

29 Jan 2010 09:03

Fin blogg Tomas.

En kommentar till diskussionen här. De män som engagerar sig för jämställdhet för att "spela tupp i hönsgården" och "njuta av kvinnors gunst" finns absolut. Visst. Som inom alla områden. Vi lever i ett patriarkat, ingenting förvånar längre. Men problemet är inte skillnaden mellan "svinen" och "vanliga män" utan att alla män är delaktiga i patriarkatet, manssamhället, genusordningen eller vad vi nu vill kalla det. Därför måste vi alla protestera mot det. Oavsett yrke och titel. Vi kan börja med att fördöma alla former av sexuellt ofredande som vi män står för, oavsett i vilka korridorer de inträffar.

Aktivarum

29 Jan 2010 17:54

"Men problemet är inte skillnaden mellan "svinen" och "vanliga män" utan att alla män är delaktiga i patriarkatet, manssamhället, genusordningen eller vad vi nu vill kalla det."



Det där påståendet är förståss inget annat än en desperat nödlögn.



Jag upprepar LÖGN!



Populär opportunistisk lögn. Ingen "mansordning" är orsaken till att manliga feminister som är genusföreläsare våldtar småbarn och kvinnor.



Snarare verkar det som om Lindberg varit så besatt av teorierna han lärt sig han inte nöjer sig om att ljuga på föreläsningar, han gör dessutom som poliserna i filmen "Kopps" för att se till mansbrottsligheten han föreläser om finns så begår han brotten.



Vi lever inte i ett machopatriarkat, vi lever i ett fjollfeministland. Som jag sade redan för ett år sedan.



Det är mindre skillnad mellan flickor och pojkar än män och kvinnor, det bästa sättet att skapa genusneutralitet är att förbli barn.



I Göran Lindbergs fall fick jag 100% rätt.

Christer Karlsson

01 Feb 2010 20:27

Tack Tomas för en inspirernade blogg!



En polischef som arbetar mot sexutnyttjande av barn och engagera sig i stiftelse för utsatta barn samt var aktiv i Barnahus i Uppsala- ett boende för barn som utsatts för vålds- och sexbrott.

NU: En fd. polischef häktad för förberedelse till våldtäkt på en 14-årig flicka och våltäkt mot en kvinna.



Jag läste att fd. polischefen var en engagerande föreläsare inom etik, moral och jämställdhet samt har föreläst för FN i New York mm.

Finns det någon varningsklocka som en del arbetskamrater beskriver i media där Mr G. har en rå underlivshumor i polishuset?

Stämmer medias uppgifter om underlivshumorn så undra jag hur arbetskamraterna bemötande var i fikasamtalen?



Tomas

"Men jag kan inte heller sluta tänka på om hela historien är uppdiktad"

Hur resonerar du Tomas om Mr. G är oskyldig och vilka faktauppgifter eller personliga samtal kan bekräfta det?



Christer karlsson, Malmö



Christer Karlsson

01 Feb 2010 21:18

Läs intressanta kommentarer från experter inom Kriminalvården och Rättspsykiatrin Martin Grann samt Sten Levander www.expressen.se

www.aftonbladet.se

eller www.dn.se

om fd. polischefen.



Anonym

02 Feb 2010 14:41

Eva Lundgren om Mäns sexövergrepp

När ska vi erkänna att polischefen bara är som andra män

Publicerad: 2010-02-02, Uppdaterad: 2010-02-02

Newsmill tisdag om ex. Wetterberg m.fl. med samma sexuella preferenser, alla män köper sex. Även alla som polischefen och som alla, inkl wetterberg

Adam Weisshaupt

02 Feb 2010 21:21

Christer Karlsson;

"Finns det någon varningsklocka som en del arbetskamrater beskriver i media där Mr G. har en rå underlivshumor i polishuset?"



Skojar du? Kan du inte se de tydliga tecknen?

Tips från coachen 1.

Män som motarbetar maskulinitet och opportunistiskt söker sig till rådande PK budskap. Idag är det feminism och patriarkat. Louann Brizendine är en hjärnforskare som vidare kan förklara varför det är bra med t ex aggression. Om man inte förstår detta enkla så kan man ju göra det lite lättare för sig och se strukturer eller yttre faktorer likt italienska fotbollsspelare som viftar "det var inte jag" och kråmar sig oskyldiga. Allt är någon annans fel och enligt vissa män som driver föreningar som får betalt för att upprepa mantrat är det t o m självanklagan som är modellen. Detta föder inte mindre våldsamma män, detta föder mer våldsamma män.

Välkommen till ekorrhjulet revisited!



Christer Karlsson

02 Feb 2010 23:37

Jag är medveten om att fd. polischefen har makt och en god ekonomi för att köpa sexuella tjänster av kvinnor samt erkänner sexköp men ej något våldsamt beteende. Mr.G är social och kräver det största tjänsterummet på polishuset mm.

Det är svårt att bedöma om Mr.G dubbelnatur med en trevlig och social sida på hästgården, styrelserummen mot misstänkta sexuella övergrepp.

Jag är ej intresserad av italiensk fotboll, upplever att engelsk eller spansk fotboll är mer inspirerande att titta på.

Hoppas du respekterar alla synpunkter på Tomas positiva blogg och reflekterar över att män behöver kommunicera bättre, lära sig nya sätt att lösa problem. I fotbollsvärlden behövs det positiva samtal efter det tragiska självmordet från Tysklands landslagsmålvakt. Varför var målvakten rädd att samtala om psykiska problem och uppmuntrade landslagsledniingen till att samtala om känslor inför fotbolls-VM?

Hur upplever du Adam att pojklandslaget inspirerar spelarna att samtala om jämställdhet?

Christer Karlsson, Malmö



Adam Weisshaupt

03 Feb 2010 22:31

Adam Weisshaupt

03 Feb 2010 23:27

Christer Karlsson,

Jag skulle vilja säga att han var rejält maktlös men denna lilla pojke anammade det politiskt korrekta med att kämpa mot manlighet. Du vet nog själv hur svårt det är att söka bidrag när man har parollen "kvinnors våld mot män" medan det motsatta är tvunget. Enligt forskning så är detta våld lika vanligt men man stänger helt ute synliggörandet av detta på basis av radikala sektmedlemmar som påstår sig kämpa för jämställdhet och som fabricerar fram märkliga teorier och falsk forskning. Hört talas om "slagen dam" och "könsmaktsordningen"?



Håller med dig om att spansk och engelsk fotboll är mer intressant, den spanska med sin teknik och offensiv och den engelska med mixen av teknik, blod , svett och tårar.



Vet inte varför du tror att jag inte respekterar åsikterna på denna blogg, det är en av huvudpelarna för mig med fria åsikter och fritt ord. Mina åsikter är heller inte cementerade eller drivna av ideologi, de facto så består vår nya mansrörelse av människor med väldigt sunda och liberala värderingar, dessutom är det högt till tak. Vi har dock principer och en av dem är att vi aldrig kohandlar med PK, t ex att ta emot pengar för att arbeta med mäns våld mot kvinnor. Vi tror inte på att sätta etniciteter eller kön mot varandra eller på skuldbeläggningar av grupper.



Jag hörde om den tyska landslagsmålvakten och detta är ju djupt tragiskt, är för oinsatt för att spekulera om varför det hände. Kan bara konstatera att människor gör dessa val ibland fast jag personligen aldrig kan förstå dem, livet är för härligt även i de svåraste av stunder även för en man i detta misandriska land :-)

Håller inte med om att det behövs specifika samtal jsut inom fotbollsvärlden just för denna händelse då han inte är representativ för just desamma. Det är ytters ovanligt att män som utövar sporter där testosteronet får pumpa begår självmord. Däremot skulle man behöva arbeta med manlighet tidigt i skolorna genom att lyssna på forskning som säger att det är bra för pojkar att få vara vilda och busiga för att lära sig kontrollera testosteronet. Louann Brizendine, en hjärnforskare, har förklarat detta på ett bra sätt om du är intresserad.

Som sagt så är det inte lönt att diskutera varför denna målvakt tog självmord, svaret på detta vet han ju bara själv och nu är det lite för sent, min modell för att förhindra detta krävs mer än detta fält för, teorier finns dock.



När jag spelade i Pojklandslaget så mötte vi länder som Jugoslavien och Östtyskland så jag kan inte svara för hur det ser ut idag. På min tid så var där 100% jämställt då det var 100% pojkar i ett landslag för bara pojkar:-)

Men det var inte rättvist ur ett demografiskt perspektiv då de flesta var skåningar såsom Patrik "bjärred" Andersson, Ulf Lilius, Rasmus Svensson, Mats Svensson, Issa Manglind, Henrik Nilsson, Morgan Nilsson.



Sen finns inte behovet av att lära 17-åringar som är laddade för tävlan att tala om jämställdhet, för de flesta var detta en självklarhet. Det man däremot lärde sig var att hårt arbete lönade sig och att de bästa fick spela så om man visade fram fötterna så hade man lika möjligheter som alla andra med bas från sitt eget kunnande naturligtvis.



Avslutningsvis så vill jag säga att vi män redan är bra på att kommunicera, vi gör det dessutom på ett väldigt tydligt och klart sätt så jag ser inte behovet av ytterligare stärka det. Många påstår att män är dåliga på att kommunicera mjukt men det är ett falsarium. Ska ge dig två exempel på hur det kan se ut.

Scenario 1.

Två kvinnor möts på stan varav den ena förklarar att hon förlorat jobbet, den andra kvinnan utbrister:

-Stackars dig, åh hur ska du göra nu? det är svårt att få tag på jobb.



Två män möts under samma förutsättningar och den andre mannen utbrister:

- Äh, det var ju lika bra, dom är inte värda en person med din kompetens där ändå.



Sensmoral 1. Det är bättre att en man blir arbetslös

Fråga: Vilket sätt var mjukast om nu mjuk är ett positivt laddat ord?



För några veckor sedan så var någonting tragiskt på väg att hända då en av mina vänner i Pappa-rörelsen letade djupt i pillerburken och ville avsluta sitt liv. han skrev t o m ett avskedsbrev på sin öppna blogg, som tur är så reagerade en av bloggbesökarna snabbt och hann skicka en ambulans på plats. Dagen efter så hade var jag inloggad på facebook och kunde se att han var online. Vi började samtala och samtalet varade säkert en halvtimme, mina mjuka (om det fortfarande är ett positivt laddat ord) till honom var ganska ordagrant:

- Om du gör det igen så slår jag ihjäl dig din dumma jäkel!



Mina ord kom rent spontant men så här i efterhand så kan jag påstå att detta är ett sympatiskt och manligt sätt att uttrycka sig på som vi män har ett stort stort behov av att få fortsätta att göra.

Vi gillar inte strukturer, vi gillar klarspråk!



MFJ måste gå i bräschen och bejaka den goda manligheten och stå upp för den, vi i mansrörelsen skulle uppskatta om Ni sakta men säkert tog några staplande steg framåt för att se fördelar med manlighet. Kanske kan vi slippa rycka ut med ambulanser till någon annan förtryckt och marginaliserad pappa/man om Ni gjorde som Oss och synliggjorde den manliga skepnadens dilemma någon gång.



Återigen, tack för era demokratiska principer att låta Oss kommentera här.

Vi hörs säkerligen igen



Fredrik

05 Feb 2010 23:39

Mannen är att anse som oskyldig

till en ev dom fallit.



Kan vi inte enas om att denna

viktiga princip skall gälla?



En hel del här har lekt folkdomstol.

Adam Weisshaupt

07 Feb 2010 18:30

Fredrik,

Han är skyldig till att så många män får lida i detta land oavsett vad en domstol säger om den saken. Fråga de polismän som blev tvungna att arbeta nära honom om de tyckte han stod upp för dem... svaret är givet där, eller?

Mikael Rubin

08 Feb 2010 23:04

Det spelar ingen roll vad en förövare hr för kön. Det är handlingen vi måstre bekämpa och fördömma inte människan. jag vet att det är svårt men vi måste skilja på sak och person Det är tragiskt att ungdomar råkar illa ut. Frågan är hur vi förebygger att dessa händelser överhuvudtaget inträffar.



Jag är med i mfj jag vill delta i försöken att hitta metoder som förebygger övergrepp av alla slag. Ett litteraturtips: "Meningen med våld" av Per Isdal.

Gonzo

09 Feb 2010 22:11

Fredrik



Tror du att kvinnor ljuger om sexuella övergrepp??

Får våldtagna kvinnor rättvisa i Sverige?



Låt kvinnorna tala, Låt kvinnorna komma fram och berätta om sina upplevelser.

Låt den jämställdhet och feminism som "kapten kläning" predikat få råda.



Och du Tomas



"Jag tänker också på flickorna som han han har utnyttjat. Men jag kan inte heller sluta tänka på om hela historien är uppdiktad. Blir det mindre katastrofalt i så fall? Jag vet inte det.



Ja, som ni märker är jag mycket förvirrad just nu. Låt mig vara det en stund till?"



Hur kan du ens komma på tanken att historien skulle vara uppdiktad? VARFÖR skulle kvinnor ljuga om våldtäkter?

Är du lika osäker och förvirrad vid andra s.k våldtäkter? Tito Beltrans? Hagamannens påstådda våldtäkter måste har rört till det rejält för dig.

Stackars liten

Anders Hammarlind

10 Feb 2010 09:48

Anders hammarlind säger: till Tomas och alla dessa män som finns i föreningen.



Jämställdhetsförkunnaren, förra chefspolisen, Göran Lindberg (Uppsala) har visat sig vara en rutten sex-skurk. Åtal efter åtalspunkt kommer nu fram så sakteliga från en rätt ovillig polismyndighet som uppenbart inte vill berätta mer än absolut nödvändigt. Han har haft och varit med om sexorgier med unga kvinnor. Män med makt tar för sig, som bekant, gör vad de vill med s.k. “lammkött” och det väl är mest någon typ av makt sexfrossa för dem. Makteliten är alltid verkligen klar över könsmaktordningen. Även inom sexualitet. De unga kvinnorna har varit deras spermaspottkoppar och de unga kvinnorna har fått gått med på mycket inom rubriken “gruppsex” och de unga tjejerna var väl mest spermamottagare i mängd, parti och minut. En sopstation enligt manlig sex på hög nivå. En fasansfull historia. Men gäller det män unisont? Tror inte på det, makt gör folk galna. Inte alls tror jag på att män i allmänhet är ruttna men de facto för de arroganta herrarna i samhällstoppen. Jag debatterade en gång i tiden med, just Göran Lindberg, och blev rätt häpen över hur han talade om Alfa-hannarna som styrde och bestämde över allt och rubbet hela vägen ut. Föraktet fanns där tydligt, det handlar bara om position och makt. Och ju mer makt du har, ju fler män bejakar dig, bugar sig. Och kvinnor lägger sig ner och tar emot dig. Det var en märklig man jag mötte i den debatten på ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Och jag kunde inte förstå hur han hade sådant förtroende, som jämställd och inom Socialdemokratin.

Göran Lindberg var de facto ingen vem som helst och framför allt inom jämställdheten. Han var där och med i fler officiella sammanhang. Och år efter år. Han hade en nära koppling till den socialdemokratiska jämställdhetspolitiken, minister Margaretha Winberg och kretsarna kring henne.

Nu hade jag nog tänkt mig, liksom, att fler av hans jämlika bröder – anno 2010 - inom rörelsen män som jobbar för jämställdhet skulle kliva fram och säga – idag - att fy fan, jag fattade inget, o.s.v. Säga något… kliva fram och säga något. Men till min stora häpnad råder bland de radikala feministiska männen en tidstypisk sovjetisk tystnad. Män håller ihop…..Man håller tystnadens fasad som alter ego. Tystnad råder. Varför då?

Kan inte de här männen, som satt i samma roddbåt som Lindberg, förklara sig bättre sjunker de med ner i gyttjebotten och det med denna falska Lindberg.

Märklig tystnad…..vad skäms de för?

Vad skäms de för? Varför yttrar de sig inte överhuvudtaget eller ens med ett litet ord någonstans….?

Kommer de inte säga något överhuvudtaget ens? Varför är de så tysta nu? Wetterberg, Jalmert o.s.v.

De här herrarna kan ju inte gömma sig längre. Jag pekar på genusprofessor Lars Jalmert, jag menar Tomas Wetterberg(Män för Jämställdhet), jag menar några till som Hyllander. Var är nu alla dessa radikala män, gubbar, ska vi inte tala tyst om detta mänskliga haveri? Eller tystnad? Då har de i så fall ingen trovärdighet kvar, vad har de att säga om sintystnad? Vad fasiken är ni så tysta för i föreningen jämställa män?

Vad f-an gömmer ni er för?

Anders Hammarlind

anders.hammarlind@gmail.com

Mikael Rubin

11 Feb 2010 10:23

Vi gömmer oss inte.

Det finns pressmedelanden, Det går att läsa dels på mfjs hemsida men sen är det ju som bekant så att medierna bestämmer själva vad som ska publiceras. Det enda som säljer är tyvärr sex, våld o ond bråd död. Medierna borde släppa fram män som tar avstånd i större utsträckning

C-Boy

16 Feb 2010 08:38

Margareta Winberg om den svenska mannen.

"Varför kan inte ni berätta om männen som talibaner eller allmänt otrevliga typer?"

Anonym

22 Feb 2010 10:37





Claes Borgström, gamle JÄMO, kommenterade inte alls “polischefen” på följande sätt; Han var en rutten falsk huggorm, han lurade oss alla. Trots att jag är super advokat fattade jag helt nada och då kan heller ingen annan fatta för det är jag som jämstäldhetstalensman av Rang och Klass. Och därav vår tystnad om vår man, jämställdhetsförkunnaren Göran Lindberg som nu står inför åtal inför åtal.

Den 8 mars skulle Göran Lindberg tala under rubriken vem-kan-man-lita-på.

Och varför ska man lita på de här männen som talar för jämställdhet och för kraftfull feminism när de sedan veckor ligger tysta, helt nere? När Göran Lindberg avslöjats som skthög.

Män för Jämställdhet, nej, de fattade inget heller (som alltid) och inte den där talföre professorn - som alltid hatar män - vill säga något. Typisk svensk feghet.

På rättegången framöver dock, kommer de sitta där? , Ja givetvis Roks och Eva Lundgren typ. Tror ni Män för Jämställdhet, med ordförande Wetterberg och kanslichefen kommer vara på plats?

Tomas W

26 Feb 2010 13:47

Min ambition är att alla som vill kritisera mig och Män för jämställdhet ska få komma till tals här på bloggen. Oavsett om kritiken är positiv eller negativ.

Men just nu fundarar jag på om anonyma kommentarer ska få vara kvar, då många av just de anonyma tenderar också att innehålla relativt kränkande kommentarer.

Kommentera

Publiceras ej